
NADCHODZĄCE
WYDARZENIA
Centrum Edukacji Ekologicznej i Rewitalizacji Jezior
Zespół Placówek Oświatowych
w Szczecinku
O człowieku z WFOŚiGW 2019
Człowiek, jego miejsce i rola w środowisku - edukacja ekologiczna w Centrum Edukacji Ekologicznej i Rewitalizacji Jezior w Szczecinku - edycja 2019
Centrum Edukacji Ekologicznej i Rewitalizacji Jezior - Zespół Placówek Oświatowych w Szczecinku jest publiczną placówką oświatową, której organem prowadzącym jest Powiat Szczecinecki.
Celem dofinansowania projektu w roku 2019 było następujących działań z zakresu edukacji ekologicznej w CEEiRJ:
- Zrealizowanie w Centrum Edukacji Ekologicznej i Rewitalizacji Jezior w Szczecinku cyklu wykładów i warsztatów przeprowadzonych przez pracowników Wydziału Biologii Uniwersytetu Szczecińskiego dla dzieci i młodzieży szkół podstawowych, gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych, zajęcia odbędą się trzy razy w miesiącu wrześniu, potrwają 3 dni (tak aby możliwe było w jednym miesiącu przeprowadzenie zajęć dla dzieci i młodzieży z kilku szkół), w ciągu jednego dnia w zajęciach wzięłyby udział 3 grupy (max. 15 osobowe), zajęcia obejmowałyby jeden wykład oraz 2 zajęcia praktyczne/warsztatowe. Zajęcia warsztatowe prowadzone będą na sprzęcie badawczym zakupionym do Ośrodka Popularyzującego Naukę (np. mikroskopy). W ramach ww. działania planuje się również wyjazd około 3 grup uczniów po 45 osób na zajęcia na Wydziale Biologii Uniwersytetu Szczecińskiego.
- Organizacja w CEEiRJ konferencji tematycznych:
- „RevitaLife 2019” - zgłębiającej tematykę metod rewitalizacji wód;
- „ASF - problem - wiedza - informacja” - zgłębiającej tematykę afrykańskiego pomoru świń, sposobu rozprzestrzeniania się wirusa, metod walki z tą chorobą oraz profilaktyki;
- „Trudne sąsiedztwo? Gatunki chronione a człowiek - wilk, bóbr, kormoran, żubr” - zgłębiającej tematykę współistnienia człowieka z gatunkami chronionymi.
- Zakup rowerów stacjonarnych wyposażonych w prądnicę i stację przetwarzania napięcia umożliwiającą produkcję energii elektrycznej wraz z edukacyjnym panelem żarówkowym, tak aby odwiedzający (będzie to atrakcja zarówno dla dzieci jak i osób dorosłych) nasze centrum mogli się przekonać o tym jak trudno jest wyprodukować chociażby małą ilość energii potrzebną do zasilenia zwykłej żarówki. Z naszych doświadczeń nabytych w trakcie naszej dotychczasowej działalności stwierdzamy, że możliwość zainicjowania procesów prowadzących do osiągniecia określonego celu przez dzieci ale także i osoby dorosłe jest bardzo ważna w procesie edukacji. Chcielibyśmy zakupić dwa takie zestawy (jeden dla dzieci, jeden dla dorosłych), sprzęt ten będzie stanowił dodatkowe wyposażenie sali odnawialnych źródeł energii, która znajduje się w naszym centrum.
- Zakup mikroskopów stereoskopowych wraz z kamerami cyfrowymi - 2 sztuki - umożliwiającymi obserwację obiektów nieprzezroczystych w świetle odbitym. Oferują mniejsze powiększenia niż mikroskopy biologiczne, ale obiekty obserwowane przez takie mikroskopy widziane są trójwymiarowo, czyli tak, jak w rzeczywistości i przeważnie nie wymagają preparowania próbek. Można za ich pomocą obserwować owady (także żywe), minerały, kawałki roślin i zwierząt bez konieczności przygotowywania pracochłonnych preparatów.
- Zakup podstawowego sprzętu do badań wody: siatka hydrobiologiczna, sieć planktonowa, podstawowa (w. 65), skrobak dna, sieć workowa z dnem sitowym, czerpak osadu/mułu, drążek teleskopowy - 150-385 cm, pipeta miarowa 1 ml – 10 szt., przenośny miernik pH/EC/TDS/°C.
tekst/zdjęcia: Radosław Wąs, CEEiRJ / 2019